Občas se chci blejsknout - pixpo
  • BLOG
  • Občas se chci blejsknout

Používám-li blesk, jak už bylo naznačeno v jiném blogu, musím mít dobrý důvod. To může být:

- chci zvýšit hladinu světla v prostoru, ale zachovat atmosféru

- chci dodat světlu šťávu.. použít prostisvětlo, boční světlo, prostě směrovat světlo, ze strany, odkud přirozené existující světlo nepřichází

- chci dodat světélka do očí nebo prostě někam, kde je "mrtvo"

- chci udělat dojem, protože ovládat světlo na dálku každý neumí
  (ano i fotografování je někdy divadlo...a já se chci blejsknout)



K těmto účelům používám:

- blesk Nissin i40

- blesk Fujifilm EF-42

- 2x speedligt EX 580 II

Kdybych si měl vybrat jeden blesk na pustý ostrov, byl to to ten malý Nissin i40. Filosofie jeho ovládání (žádný display, jen manuální kolečka), práce v TTL (pokud je na sáňkách) i v manuálu bez chyb. Dokonce umí na Fuji i vysokorychlostín synchronizaci (HSS), což je malý zázrak. Musí se to ale umět nastavit, viz návod.


Je-li to opravdu nutné (hodně živá a akční reportáž) mám blesk na těle fotoaparátu v sáňkách. Dle situace zvolím manuál nebo TTL (měření množství světla dopadajícícho na čip a jeho regulace v závislosti na nastavení expozice), dle toho, co mi vyhovuje. Obvykle v M i TTL režimu nastavuji -1 korekci i více, aby bylo světla blesku opravdu co nejméně. Nebojím se pak ani bleskat přímo na objekt, protože světla je málo a nehází mi to nechtěné stíny, nebo využiju cokoli k odrazu světla. Baví mne experimentovat s pomalejším časem, pokud ho udržím (např. 1/30) a bleskem jen pak zmrazím situaci a dodám trochu ostrosti. Práce s bleskem je vždy trochu experiment. Při odrážení světla o strop či zdi je dobré vědět, že barva světla se mění dle plochy, od které se odráží.

Mnohem raději ale mám použítí blesků mimo sáňky. K tomu už je potřeba další vybavení, v závislosti na tom, jaké blesky a jaký foťák používáte. V době, kdy jsem měl FF tělo Canon, tři blesky, odpalovače Pixel a jakž takž se v menu fotoaparátu naučil na dálku nastavovat výkon blesků, synchronizaci na první nebo druhou lamelu (to je důležité při focení pohybu s dlouhým časem a krátkým bleskem), případně pracovat s HSS, tak jsem přešel na Fujifilm a na všechny tyto hrátky musel zapomenout.

Nyní se tedy zmiňuji o používání externích blesků mimo fotoaparát ne obecně ale pouze na platformě Fujifilm a ještě tak, jak to vyhovuje mně, protože mi zbyly blesky speedlight, které byly drahé, jsou dobré a je mi líto, když leží na polici... Komu zbyly blesky Nikon, musí si najít řešení, které mu umožní je používat na Fuji, kdo nemá žádné, využije pravděpodobně zase jné řešení. Na Fujifilmu jsou dobré recenzce na použití odpalovačů Cactus. Ty údajně umí i dálkové TTL.

Já jsem si pořídil 3x odpalovač (je to přijímač i vysílač v jednom) a jednu řídící stanici Yonguo 622 II.


Obecně lze říci, že potřebujete jakýkoli blesk, který lze nastavit na manuální režim a nějaký odpalovací systém, který při stisknutí spouště odpálí jeden nebo skupinu blesků. Jestli můžete bleskům na dálku nastavit výkon je příjemná, nikoli nezbytná věc.

Pro mě na Fujifilmu systém Yonguo funguje v manuálu dobře. Mohu blesky spojit do skupin (max 7), mohu každé skupině nastavit na dálku výkon a mohu každé skupině nastavit úhel světelného paprsku (zoom blesku).

Při použití více blesků současně stejně nemám s TTL dobrou zkušennost, tak mi práce v manuálu nevadí a většina fotografů pracující s více blesky to doporučuje.

Manuálně máte nastaven nejen blesk, ale obvykle i fotoaparát (čas, clonu, ISO).

NP-743

Nechcete-li tolik utrácet a nevadí-li, že k bleskům budete běhat, není řídící jednotka ani nutná. Stačí jen ty přijímače a vysílače v jednom (yonguo 622). Máte-li jeden na fotoaparátu a další u blesků, funguje odpalování dobře. Navíc na odpalovač můžete nasadit další blesk, protože je pro středový kontakt průchozí. Můžete tak mít jeden blesk v sáňách pro výplňové světlo a dva někde naproti jako protisvětlo. Pro mne celkem elegantní řešení třeba na noční svatební tance v tmavém sále.


Co pomohlo mě

Dovolím si několik drobných rad, které mě pomohly při práci s více externími blesky mimo sáňky.

rada 1

Stavte scénu po jednom světelném zdroji, když spustíte vše najednou, nevíte, co dělá co. Rozmyslete si, co od dalšího zdroje světla očekáváte za službu a až když ji plní, zkuste přidat další, je-li to vůbec potřeba.

rada 2

Přirozené světlo na snímku ovlivníte časem expozice. Změřte si kolik přirozeného světla máte a na to nastavte expozici. Pak trochu uberte, protože blesk jistě něco přidá.. ale pokud nechcete zcela měnit atmosféru prostoru, vyjděte z expozice na existující světlo.

rada 3

Množství světla blesku na snímku ovlivníte nastaveným výkonem, vzdáleností nebo clonou.
Na účinek světla blesku nemá expoziční čas vliv. Samozřejmě až do překročení maximálního možného času (označen obvykle X), což zjistíte podle tmavého neexponovaného pruhu na části snímku.


Nenabízím žádné univerzální doporučení. Záleží, co fotíte, zda vůbec kdy blesk využijete. Pokud využijete, záleží jaký máte fotoaparát, zda už máte nějak blesky z minula nebo budete teprve nakupovat. V oblasti světelné techniky jde vývoj dopředu ještě rychleji, než u fotoaparátů. Objevují se nové typy světel, stálých i zábleskových. Trend je zmenšování, možnost práce na baterie, snadnost ovládání na dálku, dokonce z chytrých telefonů či nějaké krabičky do ruky.

Kdo to nepotřebuje hned, vydržte... pomoc je na cestě :-)

Kdo si chce hrát už dnes, začněte. Nějaký blesk doma třeba máte a nejjednoduší opalovačka na středový kolík stojí pár stovek.

Hrajte si, světla je tady zatím pro všechny dost. Narozdíl od čistého vzduchu, a vody, se lidé zatím nenaučili jak ušpinit světlo :-). Sláva!