I blesk je součástí svět(l)a - pixpo

Používání externích blesků ve fotografii je podobně kontroverzní téma jako domácí porody, eutanázie či legalizace marihuany. Jsou zde dva tábory, pro a proti a oba mají dobré argumenty pro svůj pohled na věc. Ale svět není černobílý, a můžeme si plynout z jedné strany na druhou a užívat si na obou březích řeky dle momentální (nebo stručně podle mentální) potřeby.

Blesky zde prostě jsou, některé fotografie nám mohou pokazit a jiné by zase bez nich nevznikly.

Mnozí fotografové zvučných jmen a autoři výborných snímků pravděpodobně blesk nikdy nepoužili. Mě se ale líbí přístup typu "nikdy neříkej nikdy" a k bleskům se snažím si nějakou cestu najít. Vím, že někteří jsou na této cestě o hodně dál a je tedy kde brát inspiraci.

Mé krédo je "Mám rád světlo, když je dobré...když dobré není, tak si na něj posvítim".
Když je přirozené světlo dostačující na dobrou fotografii, není důvod, proč se snažit k tomu něco přidat. Není- li světla dost, jestliže nám nemodeluje objekt, jestli by prostisvětlo dodalo snímku potřebný "lesk", tak je náš úkol ho pomocí dalších světel (jedno, kde se vezmou) tyto do záběru přidat.

Mnozí mistři říkají "Přirozené světlo je nejhezčí". Může být, ale nedělejme z toho mantru.

Některé objekty našeho fotografického zájmu jsou stejně tak velké, že jejich nasvícení stejně musíme nechat na nejvyšší Mistrovi... a na ty menší si občas klidně posviťme.

Kde by to mělo jít obvykle bez blesku: krajina, architektura, velké celky…
Co nenasvítíte, musíte vyčekat. Někteří fotografové si vedou sluneční deník, kam si píšou, která lokace má v té které roční době nejlepší světlo. Jiní používají mobilní aplikace, které ukáží odkud půjde světlo na místě a v čase, které si vyberete. 
Stejně tak  pokud možno neblejskáme v divadle, na koncertech, při cestování, streetu, wild life… Občas ale někdo i toto poruší a pak se zjistí, že třeba když se dobře prosvítí houby v lese, má to svoje kouzlo... Takže nikdy neříkejme nikdy a se světlem si hrajme.
Není JEDNO nejhezčí světlo... Je SVĚTLO a je TMA. Jejich kombinací vznikají hezké věci.


Je- li něco hezky nasvícené, není důvod, cokoli přidávat.

Můj aktuální stav na fotocestě je...."Blesk je jako zbraň: nepoužijte ji, když nemusíte, ale v případě nutnosti neváhejte".

Jsou dvě varianty přístupu. Buď se snažíte, aby použití blesku na fotce běžný divák vůbec nepoznal. Blesk by v takovém případě neměl přebít atmosféru prostoru, pokud nějaká je. A nebo můžete vytvořit atmosféru zcela novou, bleskové světlo třeba i přiznat a dokonce je možné mít zářící zdroj světla v záběru.

Přes to, že blesky mám, musím říci, že pokud je to možné, nepoužiji je, nebo použiji trvalý zdroj světla, což zejména při focení s Fujifilmem je radost, protože rovnou vidíte, co světlo dělá a exponujete rovnou na světelnou scénu. Proto rád používám IceLight.


Na akce, oslavy, reportáže v délce několika hodin už baterie stálého světla nevydrží a tam je blesk řešení (kde buď není elekřina nebo se stále mění situace scény). A nebo v místě, kde je světla dost, ale není pěkné. Tam potřebujete blesk, protože stálé světlo slunce nepřesvítí (je to slabý světelný zdroj).

V galerii je ukázka fotografií s bleskem. Někde není jeho užití poznat, někde je studené tvrdé světlo přiznané. Ale většině snímků myslím to světlo přinejmenším neublížilo :-)